کد خبر: ۴۲۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶

بالاخره خودروسازان سال پرتلاطم،‌ دشوار و کرونازده 2020 را پشت سر گذاشتند

با این که در ماه های آخر سال 2020 فروش کمی بهتر شد اما همچنان پیش بینی می شود در سال 2021 خودروسازان به همان افت 15 درصدی ادامه دهند.
به گزارش خودروکار، فروش خودرو در سال 2020 به پایین ترین میزان خود از سال 2012 تا به حال رسید اما بازگشت به حالت عادی برای اکثر خودروسازان امیدوار کننده است. فروش وانت و خودروهای بلندقامت (اس یو وی) با افت کمتری مواجه بود و گذشت 8 ماه هم برای بازگشت به حالت عادی کافی نبود.

ایالات متحده سال 2020 را با فروش تقریبی 14.5 میلیون دستگاه به پایان برد که کمی بهتر از تخمین تحلیل گران و مؤسسه های تحقیقاتی بود که فروش 13 میلیون دستگاه خودروی نو را برای سال 2020 [در آمریکا] برآورد کرده بودند. با این حال سال 2020 نسبت به سال ماقبل آن 14.9‌ تا 15.5 درصد افت فروش را به خود دید که تعداد فروش خودرو به کمترین مقدار خود از سال 2012 تا به حال رسید. امسال بیشترین لطمه فروش خودروهای نو در بخش فروش ناوگانی بود و مهمترین دلیل افت فروش خودرو در سال 2020 را تعطیلی های سرتاسری به خاطر کرونا عنوان می کنند.

شرکت جنرال موتورز سال 2020 را با افت 11.8 درصدی در فروش به پایان برد اما سه ماهه آخر 2020 نسبت به مدت مشابه سال قبل 4.8 درصد رشد داشت. سال 2020 خودروهای وانت جنرال موتورز از جمله سیلورادو ‌نه تنها با افت مواجه نشدند بلکه فروش این خودرو 3.2 درصد هم رشد داشت. وانت سییرا Sierra عملکرد بهتری نسبت به سیلورادو نشان داد و رشد آن 8.9 درصد بود.

شرکت کره ای هیوندایی به دلیل عرضه خودروهای کراس اور نظیر کُنا Kona، سانتافه و ونو Venue از افت شدید جان سالم به در برد و کاهش فروش سال 2020 این خودروساز کره ای نسبت به سال 2019 فقط 9.7 درصد بود و بیشترین آن هم کاهش فروش ناوگانی بود. بر اساس برآورد جی دی پاور، 79.1 درصد فروش هیوندایی را وانت و خودروهای «اس یو وی» تشکیل داده که در سال 2019 حدود 75 درصد بوده است.

مزدا با ارائه محصول جدید ي CX-30‌ در ماه سپتامبر با 18.2‌ رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد در حالی که کل سال فقط 0.2 درصد نسبت به سال 2019 رشد داشت. محبوب ترین خودروی مزدا CX-5‌ است که در سال 2020 با افت 5.9 درصدی مواجه شد. اما بزرگترین خودروی مزدا CX-9‌ است که در سال 2020 رشد فروش آن 2.2 درصد بود.

تسلا به برنامه 500 هزار دستگاهی سال 2020 خود دست پیدا کرد که نسبت به سال ماقبل آن 35.9 درصد رشد داشت. با این که تسلا آمار فروش مدل 3 و مدل Y‌ را با هم اعلام کرده اما به احتمال زیاد بیشترین رشد فروش این خودروساز آمریکا مربوط به مدل 3 بوده است.

الین باکبرگ Elaine Buckberg معاون اقتصادی جی ام در بیانیه ای گفته است که انتظار می رود فشارهای ناشی از ویروس کرونا همچنان بر صنعت خودرو در سال 2021 باقی بماند که البته روند آن از بهار کاهشی خواهد بود. «گسترش تزریق واکسن کرونا و گرم شدن تدریجی هوا، بازگشت کسب و کارها به وضع عادی را بهتر خواهد کرد و نیاز با اشتغال، مصرف و تقاضا را بالا خواهد برد.»

با این حال تعطیلی های سرتاسری روی زنجیره تأمین قطعات آثار مخربی گذاشته که بازگشت آنها به وضع عادی را دشوار می کند. به بیانی دیگر اختلال در زنجیره تأمین در سال 2020 آثار خود را در سال 2021 هم برجای خواهد گذاشت. ضمن آن که برخی از نمایندگی های فروش در سال 2020 موفق نشده اند انبارهای خود را از خودروهای مدل 2020 خالی کنند.

 به گفته جسیکا کالدول از مدیران اجرایی ادموندز، برای برخی از مدل ها و برندها انبارها خالی است و برعکس سال های قبل که نمایندگی های فروش مجبور بودند قبل از قدیمی شدن مدل خودروها، در ماه های آخر سال تخفیف قائل شوند امسال به دلیل کرونا و خالی بودن انبارها، این وضعیت کمتر حاکم بود.


منبع: سایپانیوز

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار