بیاموههای تولید برلیانس در کنار آئودیهای گروه FAW و مرسدس بنزهای تولید بنز بیجینگ تنها خودروهای لوکس غربی بودند که در بازار چین محبوبیت پیدا کردند. برلیانس در سال 2008 برنامههای خود برای عرضه خودرو در آمریکا را به تعویق انداخت و تنها مدت کوتاهی خودروهای خود را در بازار اروپا عرضه میکرد، عرضه این خودروها در اروپا از سال 2010 متوقف شد. تا سال 2009 برلیانس توانسته بود تبدیل به هشتمین خودروساز بزرگ چین شود.
برلیانس در سال 2009 بیش از 150هزار خودروی سواری و 80هزار مینیبوس فروخته بود. برلیانس هماکنون خودروهای خود را در بازارهای روسیه، استرالیا، کره جنوبی، شیلی، کلمبیا، مصر و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس مثل کویت عرضه میکند. این شرکت در بیش از 80 کشور جهان حضور دارد. برندهای فعلی این شرکت شامل برلیانس، هواسونگ، ژونگوا و جینبی هستند. برلیانس با بیش از 120میلیون دلار درآمد و داشتن 49هزار کارمند، ارزشی تقریباً معادل 16میلیارد دلار دارد. برلیانس از سال 2006 تا 2015 موفق به فروش بیش از 5میلیون خودرو شده است. در سال 2015 سقف تولید این کارخانه 856هزار دستگاه خودرو و بیش از یکمیلیون موتور خودرو بوده است.
برلیانس در ایران با سایپا و پارسخودرو همکاری دارد. سایپا دو مدل برلیانس H230 و V5 را تولید و پارسخودرو برلیانس H320 و H330 را در ایران مونتاژ میکند. برلیانس H330 نسخه صندوقدار H320 است و نه در امکانات و نه در مشخصات فنی، تفاوت چندانی با آن ندارد. تولید H330 از اسفندماه 1393 آغاز شد و اولین سری تحویلی آن بهعنوان مدل 1394 بهدست مشتریان ایرانی رسید.
تجربه رانندگی
یکی از ویژگیهای جالب سری H300 برلیانس، بهرهبردن از زنجیرتایم است که باعث شده برخلاف اکثر همکلاسانش، مالکان این خودرو دیگر نگران مشکلات تعویض یا پارهشدن تسمه نباشند. جعبهدنده اتومات H330 نیز هرچند میتوانست بسیار بهتر از اینها باشد، اما نسبت به جعبهدنده اتومات AL4 خانواده پژو، عملکرد بهتری دارد. سری H300 همچنین کیفیت ساخت قابل قبولی داشته و از سمند و پژو 405 اندکی بالاتر است. از اسفند 96 نیز برلیانس H330 با موتور 1.65 لیتری و جعبهدنده بهبودیافته عرضه شد که شتابش 15% بهتر شده و عملکرد جعبهدندهاش در سربالایی نیز تاحدودی دقیقتر از قبل است.
با ورود به کابین این خودرو ابتدا سادگی اتاق، در عین حال آپشنهای نسبتاً خوب خودرو جلب توجه میکند. صندلیها راحت و مناسب و کلیدها همه در دسترس و خوب طراحی شدهاند. نمونه مورد آزمایش ما از نوع گیربکس اتوماتیک با موتور اولیه شرکت یعنی 1.5 لیتری بود. استارت زده و خودرو روشن میشود و صدای موتور در حالت درجا و دور آرام کم و منطقی بهنظر میرسد، دنده را در حالت درایو قرار میدهیم و شروع به حرکت میکنیم، شتاب اولیه معمولی و کمی ضعیف بهنظر میرسد که البته با توجه به توان موتور و گیربکس منطقی به نظر میرسد، تعویض دندهها بهخوبی و بدون تقه و ضربه انجام میشود و ترمزها هم کمی پایین میگیرد، ولی عملکرد نسبتاً خوبی در سرعتهای معمولی دارد.
بعد از کمی رانندگی تعداد نفرات را در خودرو را به 5 نفر افزایش میدهیم، عملکرد و حرکت خودرو حتی در مسیر مستقیم بهشکل مخصوصی کندتر میشود، کسلکننده است و دنده را در حالت نیمهخودکار یا تیپ ترونیک قرار میدهیم که اوضاع کمی بهتر میشود. صدای موتور در دورهای بالا در داخل اتاق زیاد نفوذ میکند، ولی چسبندگی و هندلینگ و مصرف سوخت و بقیه موارد خودرو معقول و نسبتاً خوب به نظر میرسد.
نقاط قوت: مصرف سوخت خوب در شهر، هندلینگ و چسبندگی خوب به جاده و مسیر، امکانات و آپشنهای نسبتاً خوب، بازار دست دوم خوب، صندوق عقب جادار.
نقاط ضعف: شتاب اولیه پایین، کوبش و خشکی سیستم تعلیق، نفوذ صدای زیاد موتور داخل اتاق در دورهای بالا، عملکرد ضعیف موتور 1.5 لیتری در جادههای کوهستانی، کم بود قطعات و لوازم یدکی در نمایندگیها.
منبع: تسنیم
انتهای پیام/