کد خبر: ۱۹۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
یادداشت/

امکان توسعه بازار با تولید محصولات دانش‌بنیان

امروز دانش روزانه در حال ارتقا و توسعه است و محصولات دانش‌بنیان جایگزین محصولات قدیمی شده‌اند. استفاده از فناوری نانو روشی کارآمد بوده که کمترین آلایندگی را برای محیط‌زیست دارند.
به گزارش خودروکار، تولید با فناوری نانو در قطعات خودرو آغاز شده و ایران نیز مدت‌ها است در این زمینه فعالیت دارد. البته چنین تحولاتی زمان‌بر است اما در نهایت، لازم است از نقطه‌ای کار شروع شود.

قطعات نانویی روی کیفیت خودروها تاثیر مثبت داشته اما این امر از سوی خودروسازان با استقبال زیادی همراه نبوده است. به لحاظ قیمتی تفاوت زیادی بین محصولات معمولی و دانش‌بنیان وجود ندارد زیرا با افزایش طول عمر قطعات و کاهش مصرف سوخت نرخ را سرشکن می‌کند.

یکی از بخش‌های ارزآور برای کشور تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان است که در همه جای دنیا هم بازار دارد. البته با توجه به اینکه کشور در این زمینه هنوز به تولید با تیراژ بالا دست نیافته است پوشش بازار داخل در اولویت قرار دارد.

اگر فعالان حوزه قطعات خودرو بتوانند تولید خود را بر مبنای دانش‌بنیان‌ها قرار دهند می‌توانند سهم مناسبی در بازارهای منطقه و جهانی داشته باشند.

برای تولید محصولات نانویی سرمایه‌گذاری زیادی نیاز است. تنوع محصولات و هزینه‌های قالب‌گیری تا ساخت با وجود وضعیت نقدینگی امروز مانع حرکت صنعتگر به این سو شده است. مشارکت‌های بین‌المللی در این باره بسیار کارساز بوده اما باید دید با شرایط فعلی چقدر می‌توان از این فضا به نفع تولید این محصولات در کشور و صادرات استفاده کرد.

خوشبختانه نهادهای مرتبط کشوری پشتیبانی مناسبی از شرکت‌ها فعال در عرصه نانو می‌کنند و این حمایت‌ها باعث ترویج این علم در محصولات داخلی می‌شود.


عطا اکبری / فعال صنعت قطعه

منبع: گسترش صنعت

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار