کد خبر: ۶۸۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۵

راهنمای باتری خودرو: نحوه کار، زمان تعویض و روشن کردن با باتری کمکی

هر آنچه را که باید در مورد باتری‌های خودرو بدانید، از نحوه جلوگیری از خالی شدن باتری گرفته تا نحوه روشن کردن خودرو با جامپ استارت و موارد دیگر، بیاموزید.

به گزارش خودروکار، خرابی باتری یکی از دلایل رایج خرابی خودرو است. خرابی باتری استارت در یک وسیله نقلیه بنزینی یا دیزلی ممکن است شما را در مسیر ورودی یا جاده گیر بیندازد.

راهنمای باتری خودرو: نحوه کار، زمان تعویض و روشن کردن با باتری کمکی

سال به سال شاهد افزایش خرابی‌های مربوط به باتری خودرو بوده است، بنابراین ارزش مطالعه در مورد مراقبت از باتری خودرو را دارد.

با این راهنمای مفید یاد بگیرید که چگونه از خالی شدن باتری خود جلوگیری کنید، باتری خالی شده خودرو را بدون تأثیر منفی بر سیستم‌های الکتریکی، روشن کنید و موارد دیگر.

هر آنچه که باید در مورد باتری ماشین خود بدانید

باتری ماشین چه کاری انجام می‌دهد؟

باتری‌های ماشین مسئول روشن کردن ماشین شما و تامین انرژی چراغ‌ها و سایر لوازم جانبی خودرو مانند شارژرهای تلفن، صفحه نمایش‌های سرگرمی، دوربین‌های پارک و صندلی‌های گرم‌شونده هستند.

در خودروهای احتراق داخلی (ICE) - آن‌هایی که از بنزین یا دیزل استفاده می‌کنند - باتری ماشین، شوک اولیه برق مورد نیاز برای روشن کردن موتور را فراهم می‌کند. پس از روشن شدن خودرو، دینام وظیفه شارژ باتری و تامین انرژی سیستم‌های الکتریکی را بر عهده می‌گیرد. اگر باتری خالی شود، ماشین شما روشن نمی‌شود.

انواع باتری خودرو

باتری‌های سرب-اسید (خودروهای بنزینی/دیزلی)

برای دهه‌ها، باتری استاندارد خودرو از نوع سرب-اسید بوده است. این باتری‌ها از صفحات سربی غوطه‌ور در محلول اسیدی تشکیل شده‌اند که با ایجاد یک واکنش شیمیایی، نیروی لازم برای روشن کردن موتور شما را تولید می‌کنند.

راهنمای باتری خودرو: نحوه کار، زمان تعویض و روشن کردن با باتری کمکی

دو نوع اصلی وجود دارد:

باتری‌های سرب-اسید غرقابی - مقرون به صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین نوع باتری برای خودروهای بنزینی و دیزلی. باتری‌های سرب-اسید خودرو برای اکثر نیازهای رانندگی روزمره قابل اعتماد هستند. با این حال، آنها سنگین‌تر هستند، به نگهداری بیشتری نیاز دارند و در گرما یا سرمای شدید می‌توانند دوام کمتری داشته باشند. همچنین برای بسیاری از وسایل نقلیه مدرن که برای کار به باتری AGM نیاز دارند، مناسب نیستند.

باتری‌های جاذب شیشه‌ای (AGM) - گران‌تر هستند، اما شارژ سریع‌تر و انعطاف‌پذیری بیشتری را ارائه می‌دهند و عملکرد بهتری در وسایل نقلیه مدرن که از فناوری توقف-شروع استفاده می‌کنند، دارند. آنها به ویژه برای وسایل نقلیه جدیدتر با سیستم‌های الکتریکی پیشرفته یا برای رانندگانی که سفرهای کوتاه زیادی انجام می‌دهند و دینام زمان محدودی برای شارژ مجدد باتری دارد، مناسب هستند.

باتری‌های خودروهای هیبریدی

خودروهای هیبریدی معمولاً یک باتری استارتر سرب-اسیدی سنتی را با یک باتری لیتیوم-یون (Li-ion) یا نیکل-فلز هیدرید (NiMH) با اندازه متوسط ​​برای تأمین انرژی موتور الکتریکی جفت می‌کنند.

باتری‌های NiMH به دلیل دوام و ایمنی‌شان معمولاً در خودروهای هیبریدی اولیه استفاده می‌شدند. با این حال، در مدل‌های جدیدتر، باتری‌های لیتیوم-یون به طور فزاینده‌ای جایگزین آنها می‌شوند. باتری‌های لیتیوم-یون چگالی انرژی بالاتر و طول عمر بیشتری دارند و همین امر آنها را برای خودروهای هیبریدی و برقی مدرن مناسب‌تر می‌کند.

اگر چراغ باتری روی داشبورد ماشین شما روشن شود، نشان‌دهنده‌ی مشکلی در سیستم شارژ است.

باتری ماشین چگونه کار می‌کند؟

وقتی کلید ماشین خود را در حالت استارت می‌چرخانید یا دکمه‌ی استارت/استاپ موتور را فشار می‌دهید، سیگنالی به ماشین خود می‌فرستید تا باتری آن را فعال کند.

درون باتری‌های سرب-اسید، صفحات سربی غوطه‌ور در محلول الکترولیت (اسید سولفوریک و آب) وجود دارد. واکنش شیمیایی بین سرب و اسید، انرژی الکتریکی ایجاد می‌کند که به صورت جریان مستقیم (DC) ذخیره می‌شود. این انرژی به موتور استارت ماشین جریان می‌یابد و به آن اجازه می‌دهد تا موتور را روشن کند. پس از روشن شدن موتور، دینام ماشین شما جریان الکتریکی را به باتری برمی‌گرداند تا شارژ آن حفظ شود. از آنجا که الکترولیت به شکل مایع است، باتری‌های سرب-اسید باید به صورت عمودی و ایمن نگه داشته شوند.

از سوی دیگر، باتری‌های AGM، الکترولیت را در یک تشک فایبرگلاس بین صفحات معلق می‌کنند. این طراحی باعث می‌شود باتری در برابر ریزش مقاوم باشد، در برابر لرزش مقاوم‌تر باشد و بتواند قدرت بیشتری را در صورت نیاز ارائه دهد. باتری‌های AGM همچنین سریع‌تر شارژ می‌شوند و در پشتیبانی از خودروهای مدرن با سیستم‌های توقف-شروع، لوازم الکترونیکی پرمصرف و لوازم جانبی مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا سیستم‌های صوتی پریمیوم بهتر عمل می‌کنند. طراحی باتری AGM به این معنی است که نیازی به نگهداری مایع باتری نیست.

باتری‌های خودرو چقدر دوام می‌آورند؟

عمر باتری می‌تواند بسته به نحوه استفاده، آب و هوا و نگهداری متفاوت باشد. یک باتری سرب-اسیدی استاندارد معمولاً سه تا پنج سال دوام می‌آورد. یک باتری AGM عموماً پنج تا هفت سال دوام می‌آورد، اگرچه گاهی اوقات در صورت استفاده با فناوری توقف-شروع ممکن است به اندازه کافی دوام نیاورد.

علائمی که ممکن است باتری ماشین شما خراب باشد

تشخیص علائم هشدار دهنده باتری در حال اتمام می‌تواند به شما کمک کند تا از سرگردانی جلوگیری کنید. به موارد زیر توجه کنید:

·     کند یا مردد روشن شدن موتور

·     چراغ‌های هشدار دهنده روی داشبورد

·     چراغ‌های کم نور، برف پاک کن‌های کند، رادیوی بی‌صدا یا قفل‌های ریموت خراب

·     خوردگی یا تورم در اطراف ترمینال‌ها.

اگر متوجه هر یک از این علائم شدید، وقت آن است که باتری خود را توسط یک متخصص آزمایش کنید.

چگونه سطح شارژ باتری ماشین خود را بررسی کنم؟

نیازی نیست تا زمانی که گیر کرده‌اید صبر کنید تا سلامت باتری خود را بررسی کنید. برای خودروهای بنزینی و دیزلی، مکانیک‌ها و تکنسین‌های امداد جاده‌ای می‌توانند آزمایش بار را برای ارزیابی وضعیت باتری شما انجام دهند.

همچنین می‌توانید یک دستگاه مولتی‌متر از اکثر فروشگاه‌های خودرو خریداری کنید تا خودتان ولتاژ باتری ماشین خود را آزمایش کنید. برای به دست آوردن دقیق‌ترین نتیجه، باتری خود را پس از خاموش شدن خودرو در طول شب آزمایش کنید. مولتی‌متر خود را روی خواندن ولتاژ DC تنظیم کنید و صفحه را روی 20 قرار دهید، سپس پروب قرمز آن را به ترمینال مثبت (+) و پروب مشکی آن را به ترمینال منفی (-) باتری ماشین خود وصل کنید.

چگونه بفهمم باتری ماشینم خراب شده است؟

بیشتر رانندگان فقط زمانی متوجه می‌شوند که باتری ماشینشان خراب شده است که می‌خواهند ماشینشان را روشن کنند و ماشین روشن نمی‌شود. ممکن است موتور شما سعی کند استارت بزند، در این صورت صدای کلیک می‌شنوید، اما روشن نمی‌شود.

اگر باتری شما کاملاً خراب شده باشد، ممکن است بتوانید آن را با جامپ استارت روشن کنید. اگر این اتفاق بیش از یک بار رخ دهد، احتمالاً به باتری جایگزین نیاز است.

انتهای پیام/

روزنامه های اقتصادی
آخرین اخبار