به گزارش خودروکار - از روابط عمومی انجمن، این شماره به بررسی ریشهها و پیامدهای قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو و قطعهسازی کشور میپردازد؛ سیاستی که طی سالهای گذشته، چالشها و تبعات سنگینی را بر زنجیره تأمین این صنعت تحمیل کرده است.
در این شماره، نزدیک به ۳۰ یادداشت و گفتوگو از اعضای هیأت مدیره انجمن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، کارشناسان اقتصادی و فعالان بخش خصوصی منتشر شده که هر یک از زاویهای تخصصی، ابعاد مختلف این معضل ساختاری را تحلیل و نقد کردهاند.
طرح روی جلد نشریه نیز به صورت مفهومی، آینده ای هشدار آمیز برای دو خودروساز کشور پیش بینی کرده که در صورت ادامه دخالت دولت در بنگاه داری آنها به سرنوشت برندهای بزرگی مانند ارج، کفش بلا، تولی پرس و آزمایش دچار خواهند شد که امروز از آنها فقط یک نام باقی مانده است.
از جمله بخشهای قابل توجه این شماره، انتشار گزارشهای تحلیلی انجمن از آخرین وضعیت صنعت خودرو و قطعهسازی کشور است که در قالب طرحهای اینفوگرافیک ارائه شدهاند. یکی از این نمودارها نشان میدهد که تا پایان تیرماه امسال، زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور به بیش از ۲۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و مطالبات بلاتکلیف زنجیره تأمین نیز از مرز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
سرمقاله این شماره نیز با طرح پرسش هشداردهنده ی «صنعت خودرو ایران قربانی ناآگاهی است یا آگاهانه قربانی میشود؟» به بررسی این نکته پرداخته که چرا سیاستی که خروجی آن زیان انباشته، افت کیفیت، توقف توسعه و فروپاشی زنجیره تأمین است، همچنان در دستور کار باقی مانده است؟
مطالب این نشریه طی روزهای آینده بهتدریج در رسانهها منتشر خواهد شد؛ علاوه بر این علاقهمندان برای دریافت نسخه فیزیکی یا الکترونیکی نیز میتوانند با روابط عمومی انجمن قطعهسازان خودرو کشور به شماره ۸۸۶۷۵۵۸۲-۰۲۱ تماس تماس حاصل نمایند.