بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی خودروی شانگهای همچنان با رونماییهای چشمگیر و اعلامیههای بزرگ صنعتی، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. این رویداد که تا ۲ می ادامه خواهد داشت، جایگاه خود را بهعنوان بزرگترین نمایشگاه خودروی جهان تثبیت کرده و با میزبانی از نزدیک به ۱,۰۰۰ غرفهدار در فضایی به وسعت ۳۶۰,۰۰۰ متر مربع، رکورد جدیدی به ثبت رسانده است.
در این دوره، از دستاوردهای خارقالعاده در زمینه شارژ فوق سریع گرفته تا همکاریهای استراتژیک میان خودروسازان بینالمللی و غولهای فناوری چین، همه نشاندهنده نقش کلیدی چین در شکلدهی آیندهی حملونقل هستند. بیش از ۱۰۰ مدل جدید معرفی شده و محوریت نمایشگاه بر الکتریکیسازی و ادغام هوش مصنوعی متمرکز شده است.
انقلاب در شارژ فوق سریع
خودروسازان چینی مرزهای فناوری شارژ را جابهجا کردهاند. شرکت XPeng با رونمایی از مدل پرچمدار خود که به باتری هوشمند ۵C با قابلیت شارژ فوق سریع مجهز است، نگاهها را به خود معطوف کرد. این خودرو با استفاده از ایستگاههای سوپرشارژ S4، تنها در ۱۰ دقیقه میتواند ۴۲۰ کیلومتر برد خود را بازیابی کند؛ گزینهای ایدهآل برای توقفهای کوتاه در مراکز خرید یا کافیشاپها.
«ما میخواهیم کاربران بتوانند در زمان کوتاهی خودروهای خود را شارژ کنند، در حالی که همزمان خرید یا استراحت کوتاهی انجام میدهند. این کار علاوه بر افزایش بهرهوری، زمان ارزشمندی را نیز ذخیره میکند.» — شو پنگفی، مدیر محصول XPeng
از سوی دیگر، BYD با معرفی سیستم شارژ فوق سریع خود که قادر به تأمین ۴۰۰ کیلومتر برد در تنها ۵ دقیقه با قدرت اوج ۱,۰۰۰ کیلووات است، مرزهای جدیدی تعریف کرد. BYD تأکید کرد که چنین فناوریهایی میتواند نگرانی کاربران درباره زمان شارژ را از بین ببرد و خودروهای برقی را به اندازهی خودروهای سوختی سنتی راحت کند.
سرمایهگذاریهای جهانی بر بازار چین
نمایشگاه امسال همچنین از همکاریهای عمیقتر میان خودروسازان جهانی و شرکای چینی پرده برداشت. در تاریخ ۲۲ آوریل، دولت شانگهای توافق استراتژیکی با غول خودروسازی ژاپنی تویوتا امضا کرد. تویوتا قصد دارد شرکت جدیدی برای خودروهای انرژی نو (NEV) در شانگهای تأسیس کند که شامل تحقیق و توسعه، تولید و فروش خواهد بود. همچنین کارخانهی جدید برند لکسوس در منطقه جینشان احداث خواهد شد؛ اقدامی که پس از تأسیس گیگافکتوری تسلا در شانگهای، یکی دیگر از سرمایهگذاریهای بزرگ در این شهر به شمار میرود.
مدیران تویوتا ضمن اذعان به پیشگامی چین در فناوری خودروهای هوشمند، بر اهمیت یادگیری از پیشرفتهای داخلی تأکید کردند.
آئودی و بیامو نیز برنامههای جاهطلبانهی خود برای خودروهای الکتریکی را اعلام کردند. آئودی با همکاری FAW تا سه سال آینده سه مدل انرژی نو به بازار چین عرضه خواهد کرد. اولیور زیپسه، رئیس هیئتمدیره بیامو نیز از پیشرفتهای بزرگ در زمینه برد حرکتی و کارایی هزینهای خبر داد و نقش شرکای چینی را در موفقیتهای برقی این برند بسیار مهم دانست.