کد خبر: ۶۴۸۳۲
تاریخ انتشار:۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۷:۵۱
نمایشگاه خودرو شانگهای ۲۰۲۵ / ۱۳
همه چشم ها به سمت شاسی بلند استثنایی BYD +عکس
به گفته BYD، این خودرو در کلاس خود حتی از رولزرویس کولینان نیز فراتر می‌رود.

در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۵، BYD عنوان بزرگ‌ترین خودروساز الکتریکی جهان را از آن خود کرد. با چنین دستاوردی، انتظارها برای معرفی گسترده‌ی محصولات جدید این برند در نمایشگاه بین‌المللی خودروی شانگهای بسیار بالا بود. اما BYD برخلاف تصور عمومی، رویکردی هدفمند و حساب‌شده را در پیش گرفت؛ به‌جای سیلی از مدل‌های نو، چند محصول ویژه برای بخش‌های خاص بازار را رونمایی کرد.

درخشان‌ترین ستاره غرفه BYD، شاسی‌بلند لوکس و کشیده‌شده‌ی Yangwang U8L بود—مدلی توسعه‌یافته از SUV پرچم‌دار برند پریمیوم یانگ‌وانگ. این نسخه ۲۰ سانتی‌متر کشیده‌تر از مدل اصلی است و فضای داخلی مجللی را برای شش سرنشین فراهم می‌کند؛ به‌ویژه با چهار صندلی مجزای عقب که تجربه‌ای بی‌رقیب در ردیف سوم ارائه می‌دهند. فاصله محوری U8L به ۳.۲۵ متر رسیده و طول کلی آن حالا ۵.۴۰ متر است؛ یعنی ۸.۱ سانتی‌متر بلندتر از نسخه استاندارد. این افزایش عمدتاً به حذف لاستیک زاپاس بیرونی مربوط می‌شود.

به گفته BYD، این خودرو در کلاس خود حتی از رولزرویس کولینان نیز فراتر می‌رود.

همه چشم ها به سمت شاسی بلند استثنایی BYD +عکس

U8L بر پایه پلتفرم e4 ساخته شده که از سیستم چهار موتوره بهره می‌برد—یک موتور برای هر چرخ—و مجموعاً توان ۸۸۰ کیلووات و گشتاور حیرت‌انگیز ۱۲۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. با این حال، U8L یک خودروی تمام‌الکتریکی (BEV) نیست؛ بلکه از نوع الکتریکی با برد افزوده (EREV) است و پیشرانه ۲ لیتری بنزینی نقش ژنراتور را ایفا می‌کند. سیستم تعلیق پیشرفته DuSus-P و مجموعه کمک‌راننده‌ی «چشم خدا A» با سنسورهای سه‌گانه لیدار، سطح تکنولوژی بالای این خودرو را تکمیل می‌کنند.

اگرچه قیمت رسمی اعلام نشده، اما امکان سفارش نشان برند با طلای ۲۴ عیار گویای آن است که BYD این خودرو را برای قله بازار لوکس در نظر گرفته. در حالی که نسخه استاندارد بیشتر برای رانندگی شخصی طراحی شده، نسخه U8L مناسب مشتریان تشریفاتی است—بخشی از بازار که برندهایی مانند مرسدس بنز هنوز سلطه دارند.

یانگ‌وانگ همچنین به‌تازگی تحویل دهمین‌هزارمین دستگاه U8 را جشن گرفته است؛ درست پیش از آغاز نمایشگاه.

در سوی دیگر غرفه، BYD نسخه‌ی استیشن هیبریدی شارژی Seal 06 DM-i را معرفی کرد. مدل سدان این خودرو از زمان عرضه تاکنون بیش از ۲۲۰ هزار دستگاه فروش داشته و حالا نسخه استیشن با نام «واگِن» به خانواده Ocean Series افزوده شده. این مدل با طول ۴.۸۵ متر، عرض ۱.۸۹ متر و ارتفاع ۱.۵۱ متر و فاصله محوری ۲.۷۹ متر، فضای بیشتر و کارایی بهتر را به مشتریان ارائه می‌دهد. این خودرو از ترکیب پیشرانه بنزینی ۱.۵ لیتری با توان ۷۴ کیلووات و یک موتور الکتریکی ۱۲۰ یا ۱۶۰ کیلوواتی بهره می‌برد. برد تمام‌الکتریکی آن در چرخه CLTC معادل ۵۳ یا ۸۳ کیلومتر است.

همه چشم ها به سمت شاسی بلند استثنایی BYD +عکس

نسخه‌ی تمام‌الکتریکی این خودرو با نام Seal 06 EV قرار است در سه‌ماهه دوم سال عرضه شود. این مدل سدان با طول ۴.۷۲ متر و فاصله محوری ۲.۸۲ متر، در دو نسخه تک‌موتوره با خروجی ۱۱۰ یا ۱۶۰ کیلووات عرضه خواهد شد. قیمت آن بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار یوان (تقریباً ۱۴۵۰۰ تا ۱۸۰۰۰ یورو) پیش‌بینی شده، هرچند BYD هنوز قیمت نهایی را اعلام نکرده است.

در سه‌ماهه سوم سال نیز نسخه‌های شاسی‌بلند این خودرو با نام Sealion 06 معرفی می‌شوند که شامل مدل‌های هیبریدی شارژی و تمام‌الکتریکی خواهند بود. این شاسی‌بلند با طول ۴.۸۱ متر و فاصله محوری ۲.۸۲ متر، طراحی مدرن‌تری دارد و بیشتر برای سبک زندگی جوان‌پسند توسعه یافته. نسخه‌ی DM-i آن به‌احتمال زیاد به همان موتور ۱۶۰ کیلوواتی مجهز خواهد بود، در حالی‌که نسخه EV در سه پیکربندی عرضه می‌شود: تک‌موتوره ۱۷۰ یا ۱۸۰ کیلووات، و نسخه دو موتوره AWD با ۱۱۰ کیلووات در جلو و ۲۸۰ کیلووات در عقب. قیمت‌ها بین ۱۶۰ تا ۲۰۰ هزار یوان (۱۹۳۰۰ تا ۲۴۰۰۰ یورو) پیش‌بینی می‌شود.

در نهایت، برند دنزا از زیرمجموعه‌های BYD، از کانسپت اسپرت Denza Z پرده برداشت—خودرویی الکتریکی با طراحی آیرودینامیک و مجهز به سیستم تعلیق DiSus-M و فرمان‌پذیری سیمی (Steer-by-Wire). هرچند هنوز جزئیاتی از قوای محرکه یا زمان تولید این مدل منتشر نشده، اما BYD آن را رقیبی بالقوه برای پورشه ۹۱۱ معرفی کرده است.

در یک نگاه: شاسی‌بلند کشیده لوکس، استیشن هیبریدی، کانسپت اسپرت و برنامه‌ریزی دقیق برای آینده. شاید سبد محصولات جدید BYD در شانگهای گسترده نبود، اما این برند چینی با استراتژی‌اش نشان داد که زمان‌بندی و هدف‌گذاری، برگ‌های برنده‌اش هستند. بی‌تردید، در ادامه سال نیز منتظر شگفتی‌های بیشتری از این غول خودروهای برقی خواهیم بود.