کد خبر : ۵۶۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
مناظره
در حالی رشید کوچی نماینده مجلس صنعت خودروسازی را به لگن سازی تشبیه کرده است، میرسلیم از صنعت خودروسازی کشور دفاع کرده می گوید، "فرقی بین لندکروز و ۲۰۶ وجود ندارد".
به گزارش خودروکار - جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس شورای اسلامی و مصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با حضور در مناظره تلویزیونی با موضوع «اما و اگرهای واردات خودروهای کارکرده برای مدیریت بازار خودرو» به بیان نکاتی مختلفی در مورد بازار خودرو پرداختند.

رشیدی کوچی در ابتدای این مناظره در خصوص دلایل موافقت خود با واردات خودروهای کارکرده، گفت: در ابتدا، آقای میرسلیم اعلام کردند که مخالف واردات خودرو های کارکرده نیستند و احتمالا نگاهشان عوض شده و ما این را به فال نیک می گیریم و امیدواریم این هفته که بحث واردات خودروهای کارکرده در دستور کار صحن مجلس است آقای میرسلیم  به عنوان موافق حتما موضع گیری کنند تا شائبه مخالفت وی برطرف شود.

وی افزود: اما برای پاسخ به این پرسش که چرا موافق واردات خودروهای کارکرده هستیم باید بگویم دلیلش خیلی ساده هست. باید انحصار خودروسازان که به دلیل تصمیمات غلط گذشتگان در 40 و 50 سال گذشته ایجاد شده شکسته شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انحصار در صنعت خودرو شکسته نمی شود مگر با واردات خودروهای نو و کارکرده و ایجاد رقابت در بازار، تصریح کرد: متأسفانه امروز خودروهایی که در کشور ما چه  مونتاژ و چه تولید می‌شوند به دلیل انحصار بازار از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند وحتی به راحتی در دسترس مردم قرار نمی‌گیرند . جالب اینجاست قیمت های آنها هم  نسبت به بازار جهانی بسیار بالا است.

* میرسلیم: ‎افتخاری برای هر ملت است که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند

میرسلیم در خصوص صحبت های خود در مخالفت با واردات کالاهای مستعمل و توییتر اخیر خود مبنی بر اینکه "این ‎افتخار برای هر ملتی بس که دسترنج هنر و دانش و تلاش و ‎خلاقیت خود را مصرف کند، نه آن که با دریوزگی تفاله دیگران بر خود ببالد" ، گفت: صحبت من درباره تصمیماتی که در نظام ما اتخاذ می شود و این تصمیمات هم برای اعتلا و پیشرفت کشور است. از جمله مهمترین مسائلی که با آن مواجه هستیم و من به آن اشاره و حتی دفاع کردم این است که ما در کشور با یک مشکلاتی از جمله گرانی، تورم، اشتغال روبه رو هستیم که باید بررسی شود واردات کلاً برای کشور چه کار خواهد کرد.

وی  با اعلام اینکه امروز ما به طور ویژه در شرایط خاص تحریم قرار گرفتیم، افزود: در شرایط عادی مبادله تجاری برقرار است و ما به راحتی می توانیم صادرات و واردات کنیم البته باید این موازنه را در کشور برقرار کنیم تا به نفع کشور تمام شود. اما در شرایط تحریمی که قرار گرفته ایم صادرات به سادگی انجام نمی‌گیرد و ناچاریم برخی از موارد تخفیف بدهیم  تا جذابیت برای خریدار در مقابل رقبا  ایجاد شود. همین موضوع به نفع ما نیست ولی ناچاریم این کار را انجام دهیم از طرف دیگر واردات مواجه به محدودیت است.

وی اضافه کرد: امروز کشورهایی که ما را تحریم کرده‌اند به ویژه کشورهای اروپایی حاضر نیستند کالاهای خود را به صورت گسترده به ما صادر کنند و در اختیار ما قرار بدهند. پس ما ناچاریم با واسطه این کالاها را گران تر خریداری کنیم. از آن طرف وقتی در کشور ظرفیتی برای تولید ایجاد شده و ما بریم همان محصولات مشابه تولید داخل را وارد کشور کنیم به ضرر تولید داخلی تمام خواهدشد.

این عضو مجمع تشخیص نظام با اعلام اینکه اگر برای صنعت خودرو ظرفیت بالفعل  تولید حدود 1.4 میلیون خودرو در سال تعریف  شده و حتی با توسعه می توان این ظرفیت را به دو میلیون دستگاه رساند نباید موانع ایجاد کرد، گفت: خودروسازان ادعا می‌کنند که می توانند ظرف یک برنامه 5 ساله این آمار را به راحتی به سه میلیون برسانند و اگر ما این آمار را با نیاز  کشور مقایسه کنیم مشاهده می شود که حدود 900 هزار خودرو در سال نیاز واقعی ما است. پس می بینیم که تولیدات ما بیشتر از نیاز کشور است.  اگر شما در همین شرایط باز هم بخواهید خودروهایی را وارد کنیدحال  چه نو  و چه مستعمل که البته مسائلشان فرق می کند هر کدامشان در واقع جلوگیری از تولید خودرو داخلی می‌کنند.

 میرسلیم تصریح کرد: من از نظام دفاع می کنم. برای نظام و کشور ما در شرایط کنونی راه درست این نیست که برویم تولیدات خودمان را متوقف کنیم. واردات برای محصولاتی که در کشور ظرفیت تولیدش است به مفهوم این است که به همان اندازه شما تولید را کم یا کاهش دهید. پس بنابراین راه درست این نیست. باید سراغ رفع اشکالاتی فعلی این صنعت رفت. در مورد محصولات که اشاره کردند انحصار داریم.  ما از لحاظ خودروها در رده‌های مختلف رده "الف" خودروهای کوچک رده "ب" خودروهای میانی و رده "ج" خودروهایی که در برون شهری کار مورد استفاده قرار می گیرتد انواع و اقسام خودروها را داریم.

 *رشیدی کوچی:حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم

رشیدی کوچی در ادامه این مناظره با بیان اینکه شنیدن برخی از مباحث برای مردم دردناک و  عذاب آور است، گفت: 40 سال است ما با همین ادبیات حق مردم را قربانی خودروسازان کرده ایم.  من هم قطعاً خودم را مدافع کشور نظام و مردم می دانم و اعتقادم بر این است که این سیاست گذاری هایی که آقای میرسلیم اشاره کردند در حمایت از صنعت خودرویی که امروز داریم دسترنج و خروجی آن را می بینیم جز ایجاد نارضایتی شدید برای مردم نسبت به نظام هیچ دستاورد دیگری نداشته است. اگر مدافع نظام هستیم ودر قالب مدافع نظام صحبت می‌کنیم این را باید بدانیم که الان اگر که از صنعت خودرو دفاع کنیم عملاً مردم را علیه نظام هدایت می‌کنیم و این خیلی چیز عجیبی هست که اقای میرسلیم اینطوری صحبت می کنند.
برچسب ها: کوچی ، میرسلیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران