کد خبر : ۵۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵
هزینه های ایران خودرو جواب داد
عمان یکی از محدود کشورهای عربی است که از دیرباز به دنبال همکاری با صنعت خودرو ایران بوده و مقدمات این همکاری با ایده احداث واحد تولیدی ایران خودرو در مسقط در ۸ سال پیش کلید خورد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، در سال ۹۴ بود که هاشم یکه زارع مدیرعامل وقت ایران خودرو از تصمیم این گروه صنعتی برای احداث یک واحد تولیدی در مسقط خبر داد و تایید کرد که " اگر ثابت شود این طرح از نظر اقتصادی به صرفه است و سرمایه مورد نیاز تامین باشد، ایران خودرو تمایل دارد یک واحد تولیدی در عمان ایجاد و تولیدات خود را به بازارهای منطقه ای صادر کند". او میزان تولید سالانه این واحد را ۲۰ هزار دستگاه خودرو به صورت سی کی دی اعلام و تاکید کرده بود که ایران خودرو تمام خدمات مهندسی و فن آوری مورد نیاز را تامین می کند و به دنبال تامین مالی این پروژه از سوی عمان است.
ایده راه اندازی این واحد تولیدی از آن جا آغاز شد که صندوق سرمایه گذاری عمان که یک نهاد دولتی است،  40 درصد سهام شرکت تولید قطعات ترموپلاستکی سیگیت اس پی ای ایتالیا را خریداری کرد که ین اقدام بخشی از تلاش های عمان برای سرعت بخشیدن به روند توسعه صنعت تولید قطعات خودرو در این کشور بود. حال با گذشت ۸ سال از این اظهارات و برنامه ریزی ها به تازگی  هیاتی از سه بخش دولتی، خصوصی و اتاق بازرگانی و شورای تجارت عمان به ایران سفر کرده و در نشست با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت از تمایل خود برای امضای تفاهم‌نامه برای افتتاح خط تولید محصولات این شرکت در عمان خبر داده اند. 
به طور قطع هیاتی که از چند نهاد دولتی و خصوصی عمان برای بررسی سطح فنی و توانمندی گروه صنعتی ایران خودرو وارد کشور شده و در تلاش برای امضای تفاهم‌نامه آغاز همکاری مشترک هستند، نسبت به توانایی ایران خودرو در تولید محصولات باکیفیت یقین حاصل کرده اند که از استقبال خود از محصولات ایران خودرو و برنامه صادرات به این کشور خبر می دهند.
به اعتقاد طرف عمانی پیشرفت‌‌‌های ایران‌خودرو  شگفت‌‌‌آور بوده و محصولات تولیدی این شرکت قدرت رقابت با خودروهای جهانی را داراست و انتظار می‌رود سهم خوبی را در بازار کشورهای حوزه خلیج‌فارس و به‌ویژه عمان به دست آورد. 
قیس بن محمدالیوسف، وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری عمان  استانداردهای بروز و بین المللی محصولات ایران خودرو و انجام آزمون های مختلف در کشورهای اروپایی در زمینه استانداردهای ۸۵ گانه را از نقاط قوت محصولات ایران خودرو دانسته از این مقرر شد تا کارگروه مشترکی برای بررسی موضوع تفاهم‌نامه با ایران‌خودرو تشکیل تا با نهایی کردن مسائل مختلف، ظرف چند ماه آینده نقشه راه مشخصی به تدوین برسد.
اجرای استانداردهای ۸۵گانه سازمان ملی استاندارد در همه محصولات ایران خودرو که یکی از سختگیرانه ترین استانداردهای صنعت خودرو به شمار می رود را باید عامل اصلی تمایل عمان برای این همکاری دانست. اجرای این استانداردها که در سال های اخیر منجر به توقف تولید برخی محصولات و یا جایگزینی آن ها با سایر تولیدات شده یکی از مواردی بوده که عمانی ها را به این همکاری تشویق کرده است. 
اجرای استانداردهای ۸ گانه از سال ۹۶ در صنعت خودرو کلید خورد و از سال ۱۴۰۰ با حذف و توقف تولید برخی از خودروهای فاقد استاندارد وارد فاز جدی تری شد به طوری که هم اکنون به جز چند استاندارد محدود که به واسطه تحریم ها اجرای آن ها در صنعت خودرو ممکن نیست، باقی استانداردها به عنوان یک اصل ضروری در صنعت خودرو شناخته شده و خودروسازان در کنار اجرایی کردن این قانون، سالانه مبالغ هنگفتی را صرف اجرای تست های بین المللی می کنند که حال تمایل عمانی ها برای همکاری با ایران خودرو نشان می دهد این هزینه ها بالاخره جواب داده که این خود جای امیدواری دارد.
در همین حال گستردگی بازار عمان و فراهم بودن زمینه صادرات محصول از این کشور به سایر کشورهای منطقه ظرفیت بالایی برای همکاری به شمار می رود بنابراین می‌توان همکاری مشترکی در زمینه‌‌‌های تولید و توزیع خودرو و قطعات مورد بررسی قرار گیرد که این امر نیز در توسعه این همکاری موثر بوده است.
بنابراین می توان گفت اصرار به اجرای یک قانون در صنعت خودرو و اجباری شدن استانداردهای ۸۵گانه دستاورد مثبتی به همراه داشته که به طور قطع برکات آن در طولانی مدت خود را نشان خواهد داد.
برچسب ها: ایران خودرو
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران