کد خبر : ۵۵۸۰۴
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۰
خودروکار بررسی کرد؛
هر چند وقت یکبار خبری مبنی بر تمایل فعالان صنایع غذایی به خودروسازی در‌ فضای مجازی منتشر و بعد. از آن به سرعت رسانه ای می شود اما راز این تمایل و انتشار اخبار اینچنینی چیست؟
به گزارش خبرنگار خودروکار، صنعت خودرو به عنوان دومین صنعت بزرگ کشور گرچه در این سالها با کاستی های زیادی حداقل در حوزه تنوع و توسعه محصول و همچنین کیفیت در حال فعالیت است و هر از گاهی اخباری مبنی بر جایگاه کمی ایران در‌ بین ۱۲ کشور تولید کننده خودرو منتشر می شود. 

صنعت خودروی ایران با ۲ هلدینگ بزرگ ایران خودرو و سایپا و تعداد زیادی تولید کننده و مونتاژکار بخش خصوصی نزدیک به ۱میلیون و ۷۰۰ هزار دستگاه ظرفیت تولید انواع خودروی سواری و تجاری و ... را دارد اما دلیل ورود فعالان صنعت از حوزه های دیگر در این صنعت چیست؟ چرا بعد از هیاهوی زر ماکارون برای ورودش به حوزه تولید خودرو(هیاهویی که زود هم خاموش شد) حالا شیرین عسل به دنبال شیرین کردن کام فعالان صنعت خودرو و ظاهرا خودروساز شدن است.

اولین دلیلی که می توان برای این بدعت جدید عنوان کرد جلب توجه و استفاده ابزاری و تبلیغاتی از این نوع اخبار است، چرا که صنعت خودرو به دلیل مورد توجه بودن خواص و عوام همواره وسیله خوبی برای جلب نظر و استفاده های تبلیغاتی است و این مهم حتی در اظهار نظرهای مسئولین کشوری و لشگری و نمایندگان هم به وفور دیده می شود.

حالا چه محفلی شیرین تر و جذاب تر از اینکه یک تولید کننده صنایع غذایی با ترفند هم استفاده تبلیغاتی وسیعی از اینگونه اخبار بکند و هم اگر راهی پیدا شد از مزایای مونتاژ کاری در صنعت خودرو با توجه به معافیت های عوارضی، مالیاتی و البته حاشیه سود مناسب مونتاژ کاری بهره مند بشوند.

دلیل دیگر را می توان راهی برای انتقال ارز از کشور به اسم واردات قطعات خودرو عنوان کرد، چرا که از طریق مجوز خودروسازی خیلی راحت و در مقادیر کلان تر از صنایع غذایی می توان ارز از کشور خارج کرد و احتمالا مسئولانی مثل رییس سازمان صنایع و تجارت شهر متبوع خودشان را هم  سرخوش و گمراه کرد. 

جالبتر ماجرا اینجاست که در خبر خودروساز شدن شیرین عسل که از سوی رییس سازمان صنعت، معدن و نجارت آذربایجان شرقی در خبرگزاری ایرنا منتشر شده است، صابر پرنیان مدعی شده این تولید کننده با سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی وارد فاز تولید انواع خودروی سواری، تجاری و سنگین و ... خواهد شد و اشتغالی بالغ بر ۶ هزار و ۹۰۰ نفر ایجاد خواهد کرد. رقمی بالاتر از اشتغال فعلی شرکتهایی نظیر پارس خودرو، گروه بهمن، هلدینگ کرمان خودرو و مدیران خودرو.

نکنه قابل تامل اینجاست که اگر سرانه تولید به ازای نیروی انسانی را در این احتمالا «شیرین خودرو» لحاظ کنیم این شرکت باید بالای ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال مونتاژ و تولید کند تا صرفه و توجیه اقتصادی داشته باشد. 

کاش مسئولان ذی ربط در بازگو کردن اطلاعات بعضا غلط و ناقصی که بدست می آوردند و برای توجیه مجوزها و احتمالا مشوق هایی که برای فعالان صنعت در حوزه های مختلف در نظر می گیرند دقت بیشتری داشته باشند و حداقل مدیران بالادستی خود را بیش از این زیر سوال نبرند.


رضا حسینی/ مدیر مسئول خودروکار و صنعت کار

انتهای پیام/

نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران