کد خبر : ۵۳۰۰۹
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
در نشست خبری بن‌سازه آفرود داخلی برپایه هم‌افزایی در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو مطرح شد؛
در حاشیه نمایشگاه تحول صنعت خودرو، نشستی با محوریت پلتفرم آفرود ملی که تفاهم‌نامه آن در اولین روز این نمایشگاه و در حضور وزیر صمت به امضای مدیران عامل مکث موتور، آمیکو و صنایع خودروسازی ایلیا و قائم مقام زامیاد رسیده بود، برگزار شد که با امضای این تفاهم نامه، چهار شرکت مذکور برای بومی سازی پلتفرم آفرود ملی همکاری خواهند کرد.
به گزارش خبرنگار خودروکار، این همکاری در شرایطی آغاز می‌شود که پیش‌تر مکث‌موتور پیکاپ کلوت و صنایع خودروسازی ایلیا شاسی‌بلند دایون Y5 را به بازار عرضه کرده‌اند که هر دو دارای ساختار و پلتفرمی مشترک هستند.

زامیاد به زودی قرار است زاگرس را به بازار عرضه کند؛ محصولی که کاملا مشابه پیکاپ کلوت است، اما از پیشرانه‌ای متفاوت بهره می‌برد. پیکاپ آمیکو آسنا نیز با وجود ظاهر و تناسباتی متفاوت، اشتراکاتی با خودروهای مذکور در پلتفرم و قوای محرکه دارد. مجموعه این موارد، بیانگر این است که همکاری مکث‌موتور، صنایع خودروسازی ایلیا، زامیاد و آمیکو در تعمیق داخلی سازی خودروهای مذکور و گسترش شبکه خدمات‌رسانی می‌تواند هم برای مشتریان این محصولات و هم برای شرکت‌های سازنده، مفید واقع شود.


در آغاز نشست، توکلی لاهیجی معاون دفتر حمل و نقل وزارت صمت با اشاره به این که با توجه به تیراژ تولید به نسبت پایین خودروهای پیکاپ در بازار ایران و بالا بودن هزینه های تولید، صرفه اقتصادی یک شرکت در تک محصولی بودن نیست، تفاهم نامه توسعه بن سازه آفرود ملی را با هدف هم افزایی در میان شرکت های مکث موتور، ایلیا موتور، آمیکو و زامیاد مبنایی برای همکاری این چهار شرکت در زمینه تعمیق داخلی سازی پلتفرم پیکاپ و همچنین SUV آفرودی شاسی مستقل اعلام کرد که می‌تواند به کاهش هزینه های تولید کمک کند.


در ادامه، بابک وطن خواه مدیرعامل شرکت مکث موتور با اشاره به این که فروش خودروهای پیکاپ تا سال 2026 نسبت به زمان فعلی چند برابر خواهد شد، این امر را نشان از تمایل رو به رشد مشتریان برای خرید این سگمنت خودرویی اعلام کرد.
وی همچنین با اشاره به این که هدف همکاری، تعمیق ساخت داخل یک پلتفرم مشترک خودرو پیکاپ و SUV آفرودی از طریق انتقال دانش فنی به داخل است، از امکان عرضه چندین محصول بر پایه یک پلتفرم به موجب این همکاری در آینده، ارتقاء کیفیت خدمات پس از فروش برای مشتریان و کاهش هزینه های خدمات‌رسانی برای شرکت‌ها خبر داد.


خسروی قائم مقام مدیرعامل زامیاد در خصوص هدف این شرکت جهت حضور در این همکاری با بیان این که زامیاد بر اساس نیاز بازار مبنی بر عرضه یک خودروی آفرودی ارزان قیمت در این همکاری حضور یافت، معتقد است هر شرکت با کمترین میزان سرمایه گذاری در این همکاری مشترک می‌تواند به هدف خود در زمینه توسعه محصول دست یابد. شهرام فداکار مدیرعامل آمیکو نیز با اشاره به این که هزینه های ساخت داخل شامل دو بخش هزینه های ثابت و متغیر بوده که هزینه های ثابت به مراتب بیشتر از هزینه های متغیر هستند، گفت: به لطف این همکاری در راستای توسعه یک پلتفرم مشترک برای توسعه چند محصول بر پایه آن و همچنین تعمیق داخلی سازی، بخش هزینه های ثابت داخل سازی به مراتب کاهش خواهد یافت و این به سود هر چهار شرکت است.



در پایان مدیرعامل شرکت صنایع خودروسازی ایلیا نیز صحبت‌هایی در باب مزیت‌های این همکاری داشت. وی با اشاره به این که بسیاری از خودروسازان جهان با هدف کاهش هزینه های تولید پروژه های مشترکی در زمینه توسعه پلتفرم و قوای محرکه را به صورت اشتراکی اجرا می کنند، گفت: بسیاری از خودروسازان چینی هم این سبک عمل می کنند و شرکای تجاری هم وطن و حتی خارجی متعددی دارند.


مهرداد امینی همچنین با اشاره به این که توسعه پلتفرم ملی آفرود با داخلی‌سازی 80 درصدی موجب کاهش هزینه های تولید و قیمت تمام شده محصولات می شود، ابراز امیدواری کرد تیراژ تولید چهار شرکت روی این پلتفرم طی سالهای آتی به 100 هزار دستگاه خودرو رسیده، امکان صادرات به کشورهای همسایه به وجود آید.










انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران