کد خبر : ۱۴۵۷۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
نکته فنی 1 اسفند ماه «خودروکار»
هندلینگ به معنای خوش دستی و نوع سواری خودرو است که به عوامل متعددی بستگی دارد. این عوامل می‌توانند موجب بهتر شدن یا بدتر شدن هندلینگ خودرو شوند.
به گزارش خبرنگار خودروکار، هندلینگ همان پویایی و قابلیت خودرو برای عبور از موانع یا گذر کردن از پیچ‎‌های جاده است که به چندین عامل بستگی دارد:

*اتاق خودرو: یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر روی هندلینگ طراحی اتاق خودرو است. معمولا خودروهای هاچبک، کوپه و لیفت بک دارای هندلینگ خوبی در میان کلاس‌های مختلف خودرویی هستند.

*سیستم تعلیق: سیستم‌های تعلیق خشک با ارتفاع کم معمولا مناسب پیست‌های مسابقه که دارای مسیری هموار هستند، مناسب است اما نباید فراموش کرد که این نوع سیستم تعلیق نسبت به انواعی که معمولا در ساخت خودروهای شهری استفاده می‌شود، هندلینگ بهتری دارند. خودروهای شهری معمولا دارای سیستم تعلیق نرم‌تر با ارتفاع بیشتر هستند.

بهترین و مرغوب‌ترین آن‌ها در خودروهای شهری، سیستم‌های تعلیق چند طبقی یا چند جناقی هستند که در خودروهای لوکس مانند بنز، ب‌ام‌و، لکسس و غیره استفاده می‌شود.

*وزن خودرو: وزن خودرو یکی دیگر از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار بر روی هندلینگ است. بر خلاف باور عمومی که هرچه وزن خودرو بیشتر باشد، چسبندگی و تعادل خودرو بر سر پیچ‌ها بهتر حفظ می‌شود، باید گفت که این تفکر اشتباه است. اگر ورن خودرو بیش از حد باشد، خودرو در سر پیچ‌ها، همچنان تمایل به پیمودن مسیر مستقیم دارد و همین امر موجب خارج شدن خودرو از جاده می‌شود.

مهم‌ترین نکته، تقسیم وزن در خودروها است. ایده‌آل ترین حالت به گونه‌ای که 50 درصد از وزن خودرو بر روی محور عقب و 50 درصد بر روی محور جلو باشد که در این صورت وزن به صورت یکسان تقسیم شده است. 

*رینگ و تایر: سایز رینگ و لاستیک نیز تاثیر زیادی در هندلینگ خودرو دارد کوتاهی دیواره‌های لاستیک کمی سواری را خشک‌تر می‌کند اما به بهتر شدن هندلینگ کمک می‌کند همچنین نرمی و یا خشکی جنس لاستیک‌ها نیز بی‌تاثیر نیست.

*محور چرخ‌ها: هرچه فاصله محور چرخ‌ها از یکدیگر بیشتر باشد، هندلینگ بهتر خواهد بود. به عبارت دیگر، مثلا هرچه فاصله دو چرخ عقب از یکدیگر بیشتر باشد، هندلینگ خودرو بهبود میابد. نکته دیگر این که هرچه محور عقب به انتهای خودرو نزدیک‌تر باشد، تاثیر مثبت‌تری بر روی هندلینگ دارد.

شما از ما بپرسید! 

*** گفتنی است شما مخاطبان عزیز نیز می‌توانید سوالات یا مشکلات فنی خودرویی خود را در این صفحه با ما در میان بگذارید تا «خودروکار» به آن‌ها پاسخ دهد. 


خبرنگار خودروکار: مازیار جعفریه
انتهای پیام/
نام:
ایمیل:
* نظر:
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
روزنامه های اقتصادی
آرین موتور
پرشیا خودرو
بیمه ملت
آخرین اخبار
بیمه ملت
MVM
فونیکس
کرمان موتور
ایلیا
ایساکو
آرین دیزل
صنعت کار
سایپا یدک
راین
عصر تشکل
امداد خودرو ایران